fredag 29 september 2017

Mot Mosel och Ahr

(av Martin)
29.9
Färden från Albertshofen nära Würzburg mot Moseldalen gjordes också den genom att ”undvika motorvägar”. Trots att resan endast var knappa 300 km blev det ganska många timmar vid ratten. Målet var Löf nära Mosels utlopp i Rhen vid Koblenz. Redan i våras hade jag nämligen bokat tid hos Företaget SOG Systems till 29.9 kl 8.30 för att få ett ventilationssystem monterat i husbilens WC så att användingen av kemikalier blir onödig.

Resan gick också denna gång genom vackra kuperade landskap. När man åker längs småvägar avlöses den ena tätorten av den andra. Det är intressant att se de gamla samhällena. Kulturen här i Mellaneuropa är påtagligt äldre och traditionsrikare än hos oss. Men det är väl ingen nyhet. Den jämna strömmen av tätorter gör ju också att medelhastigheten blir låg. Men det gör inget. Det är resan som är målet och vi har inte bråttom någonstans.

SOG har en ställplats utanför sin fabrik där det ryms ca 8-10 husbilar. När vi kom dit vid 18-tiden var det redan fullt. Vi fick i stället en fin plats på den snygga fabriksgården.

Vinodlingar i Ahrdalen
På morgonen 29.9 kl 8.30 var det så dags för montage av SOG-utrustningen. Jag vill göra klart för läsaren att man inte måste resa en vecka och 2700 km för att få det gjort. Det går bra i Finland också och man kan också köpa utrustningen där hemma och montera själv. Men eftersom vi nu ändå skulle hitåt och eftersom nu SOG råkar ligga i Moseldalen... Montaget gjordes på en knapp timme medan vi var ute på en vacker promenad i skogen med hundarna. Nu är det gjort och allt fungerar bra.

Weingut Adeneuer
Vi hade beslutat att åka till Ahrdalen som ligger strax norr om Moseldalen. Båda mynnar ut i Rhen. Ahrdalen är känt för sina röda viner, framför allt Spätburgunder (Pinot Noir) och det var anledningen till att vi ville besöka området. I Ahrdalen finns Rotweinstrasse som sträcker sig från mynningen vid Rhen till Altenahr, en sträcka på knappa 30 km. I en artikel skriven av en svensk vinkännare hade jag träffat på en vinmakare i Ahrweiler, Weingut Adeneuer. Vi åkte dit och jag besökte företaget medan Angi tog en promenad med hundarna längs Ahr. Det är ett gammalt och ärevördigt företag i en gammal och ärevördig byggnad som andas traditioner. Jag blev mycket välkommen av Marc Adeneuer som bad mig slå mig ner i vinprovningssalongen. När jag presenterat mitt ärende fick jag prova de tre viner som låg närmast min beskrivning och fastnade slutligen för J.J. Adeneuer No2, Spätburgunder, som jag köpte 12 flaskor av. En mycket trevlig upplevelse. Vi hämtade försändelsen tillsammans med Angi så att hon också fick uppleva varifrån vårt vin härstammar.

Am Ahrtor
På vägen från Löf hade vi börjat fundera på var vi skulle övernatta. När de tre första ställplatserna/campingarna vi ringde till var fullbokade började nervosititen stiga en aning. Det fjärde stället gav napp. Det var Campingplatz Ahrweiler ”Am Ahrtor” som visade sig vara ett riktigt lyckokast. Där fanns en plats pga en avbokning men bara för en natt (vilket passar oss bra; vi stannar tydligen inte mera än en natt på samma ställe). Skall man övernatta på den här typens ställen skall man boka i mycket god tid. Få se hur vi gör i morgon. Antagligen blir det en parkering av något slag.

Campingplatz Ahrweiler ”Am Ahrtor” (N 50.53903, E 7.09598) ligger fantastiskt vackert vid Ahr och bara ett par hundra meter från porten i muren till gamla Ahrweiler. Gamla Ahrweiler är alldeles förtjusande med sina gamla hus och butiker och uteserveringar. Dit gick vi först med hundarna och intog en ”Feder Roter” (en god något söt dryck jäst på druvmust) och Zwiebelkuche vid torget och senare på kvällen till Weingut Ahr Coels restaurang på en kvällsbit utan hundar.

Till saken hör att dagen har varit otroligt varm och skön. På dagen var det över 25 C och nu kl 21 på kvällen är det fortfarande 20 C. Inte oss emot.

I Ahrdalen är det Spätburgunder som gäller.