lördag 30 september 2017

En dag längs Mosel

(av Angi)
30.9
Torget vid gamla stan i Ahrweiler
En regnig morgon och vädret under dagen var varierande regn och uppehåll. Vi lämnade en mycket intressant plats, Ahrweiler med sin gamla stad inom stadsmuren. Ett par av husen jag såg var byggda på 1600-talet, bl. a. huset vid torget på bilden. En stad väl värt ett besök!

Nu var siktet inställt på Moseldalen, så vi tog oss till Koblenz, där Mosel mynnar ut i Rhen, och längs väg nr 267 som går längs Mosels norra/västra sida. I Winningen drygt 10 km från Koblenz körde vi på må få in till en Yachthafen, båthamn, för att där ta en lunchpaus, men istället för lunch kom vi in på ett trevligt campingområde på en ö i Mosel. Där meddelades det att det nog fanns plats också om vi kom dit senare under dagen vilket vi beslöt lägga bakom örat.

Vinodling vid Moseldalen
Vi körde vidare och förundrades igen över vinodlingarna som klättrade uppför oländiga sluttningar. På endel platser var odlingarna så branta att man undrar hur man kan sköta om dem och få ner alla druvor under skörd. På andra ställen var det mera lättarbetat. Vinodlingarna finns på båda sidor om Mosel, ofta turvis på den ena eller andra sidan beroende på terräng och väderstreck. Vägen följer floden så att det inte alls förekom hus mellan vägen och floden. Många små städer ligger längs vägen och just nu var det mycket folk (och husbilar) i farten. På flera höjder såg vi gamla borgar i mer eller mindre ruinerat skick också något riktigt sagoslott. Vi körde förbi många vinhus där man annonserade vinprovning och försäljning. Vi körde så långt som till en stad vid namn Ernst, där vi körde in på en ställplats, som var full, men som låg vid en vinprovning/försäljning. Vi stannade där och fick smaka på 4 torra och 2 halvtorra Rieslingviner och köpte också av båda sorter. Där tog jag också en promenad med hundarna och förvånades över några personer som plockade något under vissa träd längs strandpromenaden. När jag kom till träden sökte jag förståss också på marken och hittade valnötter modell mindre.

Vi åkte inte vidare utan vände och åkte tillbaka längs samma väg med en paus i Cochem, där man ställt upp ett tält för en vinfestival. Vi kom in förmodligen just efter att den öppnats för vi åhörde några tal med pauser av lite hornorkester och till och med lite allsång. Tältet var ungefär halvfullt med folk sittande vid långbord med servering av vin, öl och tilltugg. Antagligen skulle festen ännu fortsätta länge med olika program, men vi åkte vidare.

Beslöt att övernatta vid campingen i Winningen vi besökt tidigare (N 50.31037, E 7.50092) och fick en plats invid Mosel. Nyss passerade en lastbåt, lång, låg och smal, oss.