(av Martin)
24.9
Ställplatsen i Warszawa |
Färden hit från Vilnius var i övrigt helt
odramatisk med för det mesta rätt bra vägar omväxlat med en del mindre sköna
stumpar. Herman har pga sin vikt hårt pumpade däck. Baktill har vi 5,5 bar
vilket gör att ojämnheterna känns mycket mera än i en vanlig personbil.
De sista 80 kilometrarna in till Warszawa
består fortfarande av ett enda motorvägsbygge och färden är ganska långsam. Som
tur har vi ingen större brådska. Vi kommer fram när det vill sig.
Man märker på det mesta att Litauen ännu
har en lång väg kvar innan levnadsstandarden börjar likna det vi är vana vid.
Också i huvudstaden Vilnius gamla delar är husen rätt förfallna och gatorna och
gårdarna illa skötta. Taken är för det mesta av korrugerad astbestcement och ser
inte alltid så täta ut. Undrar hur man har tänkt sig när (om) husen skall
renoveras. Hos oss går man iklädd rymddräkt när asbesttak skall rivas och det
är inte billigt. Men det brukar ju vara så, att omtanken om arbetarnas hälsa
går hand i hand med välfärden i övrigt. Det skall väl sägas, att Vilnius gamla
stan är charmig och väl värd ett besök. De nya delarna av staden är rätt
modärna och skiljer sig inte mycket för det man är van att se.
Byggnadsaktiviterna är mätt med antalet byggkranar rätt stor.
När vi på förmiddagen åkte över polska gränsen
var skillnaden frapperande. Plötsligt är husen och gårdarna välskötta, vägarna
(för det mesta) fina, vägrenarna klippta och snygga, bilparken lika modärn som
hos oss, åkrarna välskötta osv. Utvecklingen i Polen har mätt med dessa enkla
synliga parametrar gått fort och kommit långt. Jag tänker inte skriva om Polens
EU-politik. Jag konstaterade också att välfärden återspeglas i trafikkulturen.
När man sätter ut blinkern för att byta fil så öppnas en lucka bakom. När jag
gick ut med hundarna och ställde mig framför en skyddsväg stannade bilarna. Den
omtanken har man ännu inte hos oss.
Landsvägstrafiken i Lettland och Litauen
var på ett annat sätt flexibel och bygger på ett totalt förtroende bilister
emellan. Det är helt normalt att omkörningar görs så, att man åker tre bilar i
bredd. Det gäller således att ha lika mycket framförhållning framåt som utkik
bakåt. Den som möter viker åt sidan. Vad som händer om två rader med trebilar i
bredd möts vet jag inte eller om den mötande bilen inte upptäckt situationen.
När vi körde Via Baltica i våras i april såg landskapet
helt annorlunda ut. De milsvida odlingar
som då var svarta var nu fyllda med böljande majsfält. Det fanns majsodlingar
överallt. Skörden hade ännu inte börjat. Det var en vacker syn.
I våras när vi körde Via Baltica var
kossorna ännu inte ute. Nu förvånade vi oss över hur väl kossorna hölls på
betena utan gärden. Vi tyckte att det såg riskabelt ut. Så smånigom insåg vi
att det vi uppfattat som lösa hjordar i själva verket var kor som alla var
tjudrade med en påle och en kätting. Vilket jobb det måtte vara att byta bete
åt hela hjorden. Å andra sidan var mjölkgårdarna tydligen inte väldigt stora.
Sådär mellan fem och 20 djur.
Nu ligger vi som sagt på en 10 minuters
promenad från gamla Warszawa som vi ser fram emot att besöka i morgon. Vi
hoppas att regnet har upphört då.
1945 |
Nu |
Härlig läsning. Vi funderar på att åka till Polen i maj nästa år. Jag har en FB vän i Kutno.
SvaraRaderaSer fram emot nästa inlägg. Blir också
SvaraRaderaspännande att höra vad ni tycker om Moseldalen.