tisdag 24 april 2018

Till Moon (Muhu)

(av Martin)
24.4.2018
Egentligen hade vi tänkt fuska lite grann och inte uppdatera Hermans irrfärder med vår sexdagars resa till Ösel, kanske främst för att det inte är fråga om mera än en sexdagars resa. Men å andra sidan är vårt resmål, Ösel, rätt intressant, åtminstone för oss, så vi beslöt oss för att blogga i alla fall.
Resan till Ösel är inget hugskott direkt. Redan i höstas beslöt vi oss för en resa till Balticum nu på våren. Den första varianten var en tvåveckors resa till olika naturmål i Estland, Lettland och Litauen, men så småningom krympte det hela till en vecka och uttryckligen till Ösel som vi en vår för länge sedan besökte tillsammans med fotoklubben AFK. Det var en fin resa.
 Koguva jahisadam
Det blev väckning kl 6 eftersom vi hade bokat biljett till Eckerö line med avgång kl 9 och före avfärden från Skuru skulle ut på morgonpromenad med hundarna mm. Avfärd kl 6.40. Vi hade trott att det skulle vara mera morgonrusning till Helsingfors, men det var knappt någon morgonrusning alls så vi kom tidigt fram; i god tid före 8.

Väl ombord lämnade vi hundarna i Herman och gick själv för att få oss en kopp kaffe och handla lite smått. Frukost åt vi i Herman medan vi väntade på att köra ombord. Färden till Tallinn går på drygt två timmar.
En bit utanför centrum stannade vi ”där vi brukar” för att promenera hundarna i en stor park och shoppa mat och andra förnödenheter i en stor Selver supermarket som har allt och dessutom till bra priser. Efter det stannade vi vid ett tankställe för att tanka LPG. Som jag tidigare har berättat har vi en fast monterad LPG tankflaska och en finsk gasflaska. Det är samma propangas som vi använder men en finsk flaska är inte utbytbar utanför Finland och LPG kan fyllas på i alla andra europeiska länder förutom Finland. Suck!
När vi kom till Virtsu hade vi tur. Färjan gick efter tio minuter. Pris 18 € för bil och två personer. Färden över går på en halvtimme.
Koguva
Väl framme på ön Moon (Muhu) tog vi sikte på Byn Kogavu som vi läst en del om. Vi hittade en fin plats i Kogavu Jahisadam (N 58.59626, E 23.07529). Det har visat sig att vi som gamla seglare väldigt ofta söker oss till båthamnar. Så också denna gång. I hamnen var några fiskebåtar sjösatta. Av en mycket självtillförordnad ”hamnkapten” fick vi lov att ställa oss på en gräsmatta vid vattnet till det facila priset av 10 € (utan kvitto). Detvar en bra plats.
Vid en promenad till byn visade det sig att byn helt motsvarade våra förväntningar. Hela byn är ett levande museum med mossbelupna stenmurar och gamla men välskötta hus av vilka dom flesta hade halmtak. Man kan det här med halmtak i Estland. Man kommer ju därifrån till oss för att visa hur man gör när någon hos oss för för sig att bygga med halmtak. Där finns också ett egentligt museum men det varinte öppet en måndag.
Solen sken och efter promenaden till byn intogs stödbensölen i lä bakom Herman vid utplacerade möbler. Småningom blev det litet kyligare så vi beslöt oss för en promenad ut mot en udde som gränsar mot ett stort Alvar. Det finns flera sådana förutom på Moon också på Dagö och Ösel. Fågellivet var inte väldigt rikt men naturen var vacker.
På kvällen blev det älgbiffar i löksås. Inte så illa. Eftersom väckningen hade varit ganska tidig (med vårt mått mätt) kröp vi till kojs efter ”Efter nio” på TV (laptop med telefonen som WIFI hotspot)
Det var den dagen. En fin dag!