(av Angi)
1.10.17
Under morgonpromenaden på den stora
campingplatsen i Winningen kunde vi beundra olika campingbilar och vagnar. Där
finns fina platser för stationära vagnar med rabatter, strandnära med
skifferstenstrappor ner till Mosel, enklare platser för mera stationära
besökare, men de flesta var liksom vi tillfälliga besökare. En ärtgrön volkswagen
”bubbla” från 1972 stod bredvid en liten
söt campingvagn och ett tält, en Camper typ inredd ”jeep” och en VW Westfalia,
sk plåtis modell tidig, hörde till de intressantare ekipagen.
Burg Eltz |
Burg Eltz från borggården |
Vårt mål för dagen blev en borg, som Martin
läst om, Burg Eltz. På platsen byggdes redan på 800-talet en enkel herrgårdsbyggnad
med en jordpalissad. Den äldsta delen av den nuvarande borgen byggdes på
1150-talet som fort under Fredrik Barbarossas tid. Borgen har ägts av samma
släkt, Eltz, i 850 år. Den har byggts till av olika grenar av släkten, så den
består i huvudsak av tre delar, Rübenachs del blev färdig 1472, Rodendorfs
del byggdes 1490 - 1540 och Kempenichs
del blev klar på 1530-talet. Kempenich-grenen av släkten använder fortfarande
sin del, den byggdes från början med uppvärmningsmöjligheter i varje rum. De
övriga delarna är öppna för allmänheten. Där var så mycket folk att vi beslöt
oss för att bara se skattkammaren, en utställning av smycken, klockor,
porslinsserviser, kyrkliga föremål (t. ex. två små altaren med fodral, ca 15cm
höga, att ha med på resor) och vapen. Otroliga hantverk. Man kom åt borgen
antignen med en liten turbuss från parkeringen en god bit bort eller via en
skön skogsväg genom bok-, ek- och lindskogar på ca 1,5 km, vilket vi valde. Väl
värt ett besök!
Kombinerad pistol och stridsyxa i Burg Eltz' skattkammare |
Efter besöket i borgen tog vi en lunchpaus
på den närliggande byns kyrkparkering och därefter åkte vi tillbaka till vägen
längs Moselfloden med sikte på Trier. Det var söndag och mycket folk i farten,
dessutom en vacker dag, så efter ett tag beslöt vi att köra en kortare färd upp
på höglandet ovanför den slingrande floden, vilket var en trevlig kontrast till
den tättbebyggda Moseldalen. Höglandet är bördigt med vidsträckta odlingsmarker
och på sina håll fantastiska vyer. Däremellan gick vägen i branta kurvor och
backar för att igen komma upp på ett nytt högland.
Nu är vi på en ställplats i utkanten av
Trier, (Reisemobilpark Treviris, In den Moselauen, 54294 Trier, Tyskland) och så långt från den centrala delen av staden att vi håller oss till vad
ställplatsen och dess omgivning invid Mosel har att bjuda på. Vi har en skön
utsikt över Mosel från bilen.
Trier är en stad som sannolikt anlades av
kejsar Augustus under namnet Colonia Augusta treverorum och var på 300-talet en
så viktig och rik stad att den betecknades som Rom på andra sidan Alperna. Den var under
Konstantin den stores tid huvudstad i ett av romarrikets 4 provinser. Efter
diverse förvecklingar blev det en viktig stad i det tysk-romerska riket år 870.
1473 grundades där ett universitet. 1794 – 1814 var Trier huvudstad i det
franska departementet Sarre varefter det tillföll Preussen. Här finns
fortfarandse byggnadsverk kvar från romartiden, bl. a. en amfiteater, en bro
och ett romerskt bad.
Kupla som dragbil |
Vantana |
Gammak klassiker |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar