söndag 1 oktober 2017

Från Winningen till Trier

(av Angi)
1.10.17
Under morgonpromenaden på den stora campingplatsen i Winningen kunde vi beundra olika campingbilar och vagnar. Där finns fina platser för stationära vagnar med rabatter, strandnära med skifferstenstrappor ner till Mosel, enklare platser för mera stationära besökare, men de flesta var liksom vi tillfälliga besökare. En ärtgrön volkswagen ”bubbla” från 1972  stod bredvid en liten söt campingvagn och ett tält, en Camper typ inredd ”jeep” och en VW Westfalia, sk plåtis modell tidig, hörde till de intressantare ekipagen.

Burg Eltz
Burg Eltz från borggården
Vårt mål för dagen blev en borg, som Martin läst om, Burg Eltz. På platsen byggdes redan på 800-talet en enkel herrgårdsbyggnad med en jordpalissad. Den äldsta delen av den nuvarande borgen byggdes på 1150-talet som fort under Fredrik Barbarossas tid. Borgen har ägts av samma släkt, Eltz, i 850 år. Den har byggts till av olika grenar av släkten, så den består i huvudsak av tre delar, Rübenachs del blev färdig 1472, Rodendorfs del  byggdes 1490 - 1540 och Kempenichs del blev klar på 1530-talet. Kempenich-grenen av släkten använder fortfarande sin del, den byggdes från början med uppvärmningsmöjligheter i varje rum. De övriga delarna är öppna för allmänheten. Där var så mycket folk att vi beslöt oss för att bara se skattkammaren, en utställning av smycken, klockor, porslinsserviser, kyrkliga föremål (t. ex. två små altaren med fodral, ca 15cm höga, att ha med på resor) och vapen. Otroliga hantverk. Man kom åt borgen antignen med en liten turbuss från parkeringen en god bit bort eller via en skön skogsväg genom bok-, ek- och lindskogar på ca 1,5 km, vilket vi valde. Väl värt ett besök!
Kombinerad pistol och stridsyxa
i Burg Eltz' skattkammare

Efter besöket i borgen tog vi en lunchpaus på den närliggande byns kyrkparkering och därefter åkte vi tillbaka till vägen längs Moselfloden med sikte på Trier. Det var söndag och mycket folk i farten, dessutom en vacker dag, så efter ett tag beslöt vi att köra en kortare färd upp på höglandet ovanför den slingrande floden, vilket var en trevlig kontrast till den tättbebyggda Moseldalen. Höglandet är bördigt med vidsträckta odlingsmarker och på sina håll fantastiska vyer. Däremellan gick vägen i branta kurvor och backar för att igen komma upp på ett nytt högland.

Nu är vi på en ställplats i utkanten av Trier, (Reisemobilpark Treviris, In den Moselauen, 54294 Trier, Tyskland) och så långt från den centrala delen av staden att vi håller oss till vad ställplatsen och dess omgivning invid Mosel har att bjuda på. Vi har en skön utsikt över Mosel från bilen.

Trier är en stad som sannolikt anlades av kejsar Augustus under namnet Colonia Augusta treverorum och var på 300-talet en så viktig och rik stad att den betecknades som Rom  på andra sidan Alperna. Den var under Konstantin den stores tid huvudstad i ett av romarrikets 4 provinser. Efter diverse förvecklingar blev det en viktig stad i det tysk-romerska riket år 870. 1473 grundades där ett universitet. 1794 – 1814 var Trier huvudstad i det franska departementet Sarre varefter det tillföll Preussen. Här finns fortfarandse byggnadsverk kvar från romartiden, bl. a. en amfiteater, en bro och ett romerskt bad.


Kupla som dragbil
Vantana
Gammak klassiker






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar