lördag 15 september 2018

Vattenfall, ruska och mycket annat

(av Angi)
15.9.18
En ny dag och nya äventyr. Vårt mål för dagen var enkelt, vidare längs Vildmarksvägen. Dagens väder var en blandning mellan solsken och ösregn. Från Gäddede styrde vi alltså kosan norrut. Under färden fick naturen mer och mer höstfärger, björkarna var gröna i Gäddede men under färden upp till kalfjället där vi nu befinner oss har de fått en underbart varm gul färg. Vårt första spontana stopp var vid Brakkåfallet som ligger ganska nära vägen vid Stora Blåsjön. Där promenerade, nästan klättrade vi upp till nedre fallet under vilket man lär ska kunna gå. Vi testade inte det. Vi fortsatte stigen upp till det mindre övre fallet. Det som förutom ett vackert och energiskt vattendrag också imponerade var de fint ljusgrå skifferväggarna i fallets ravin.
Några km från Stora Blåsjön mot NO ligger den samiska samlingsplatsen Ankarede, som vi också besökte. Det är en gammal samlingsplats för samerna och bönderna i trakten. Där finns en kyrka från slutet av 1800-talet, en begravningsplats och kyrkstugor och kåtor för övernattning. Fortfarande samlas man där speciellt på midsommar och i adventstider. Därifrån utgår flera vandrings- och snöscooterleder. Vi tog oss en vandring längs med Lejarälven till ett vackert fall, Lejarfallet. Tur och retur blev det kanske 8 km och tur hade vi med vädret. Det regnade när vi innan promenaden åt vår lunch och ösregnade strax efter att vi kommit tillbaka men under vår promenad fick vi någon stilla skur, inte mer.
Sedan blev det att köra vidare nu mot kalfjället. Vårt mål var egentligen Stekenjokk, men ca 10 km innan vi kom dit fann vi ett vackert ställe där vi nu ha parkerat för natten med en fin utsikt över en kalfjällsdal där ett vattendrag strömmar fram. Vår plats ligger intill Gelvenåkko fjäll som är drygt 1100 m högt. I skrivande stund regnar det och är +4 grader ute, men vi har det varmt och gott i Herman.