torsdag 7 mars 2019

Ahrweiler (Rheinland-Pfalz) - Wesel (Nordrheinland-Westfalen)


(av Angi)
6-7.3.2019. Den krog vi valt att äta på kvällen 5.3 visade sig vara ett lyckat val. Alla bord var bokade, tur att vi också bokat bord, och stämningen var god. Det vi åt var också gott. Martin valde stekt kalvlever vilket alltid är en risk men den var perfekt.

Den 6.3 hade vi tid kl 14.30 i Löf vid Mosel, ca 80 km från Ahrweiler, för reparation av en fläkt till WC:n (egentligen garantiutbyte av fläkten) som installerats, när vi i slutet av september 2017 var på irrfärd längs vinfloderna Mosel och Ahr. Det blev vårt program för dagen, en tur till Löf och tillbaka. Installationen gick snabbt. Jag gick en sväng med hundarna medan det gjordes.

En iakttagelse jag gjorde på min promenad var att misteln blommar med gula små blommor vilket gör att mistelbollarna lyser upp sina värdträd. Andra vårblommor jag sett är krokus och snödroppar i städernas gräsmattor. Vildkörsbär eller fågelbär och något jag tror är slånbär har jag iakttagit genom bilfönstret liksom också gul sälg-och videblom och tussilago. Vissa buskar har också redan mössöron. Så nog är våren på väg här.

Idag tog vi avsked av det fina Ahrweiler och dess utmärkta ställplats. Det vi här i irrfärderna kallar ställplats kan vara mycket olika vad gäller serviceutbudet. En del ställplatser har ingen service, andra ger möjlighet till tömning av köksavfall,  gråvatten och toalettkassetten och påfyllning av färskvatten, eventuellt el. Så finns det sådana som har toalett och dusch och t.o.m. tvättmaskin, det behöver man ju också ibland. I Ahrweiler har de fina sanitetsutrymmen så nu har vi håret tvättat och rena kläder.
Målet för dagen var en ställplats vid Rhen i Wesel, en stad norr om Duisberg. Vi hade först tänkt oss att köra längs Rhen-floden men det finns inte vägar nära floden annat än i städerna här i Ruhrområdet. Städerna här är inte riktigt vad åtminstone jag vill köra igenom med den trafik jag kan tänka mig i Bonn, Köln, Düsseldorf och Duisburg. Vår färd började vi på motorvägar men när vi kommit i höjd med Bonn beslöt vi att undvika motorvägar och färden gick då genom odlade bygder och mindre städer och samhällen. Jag såg faktiskt Kölnerdomens två karakteristiska torn på avstånd! Enligt Wikipedia började domen byggas 1248 och blev färdig 1880. Den byggdes alltså i 632 år! Det betyder väl att man i Barcelona har gott om tid att få Sagrada Familia färdig…

Strax före Wesel körde vi över Rhen och inte långt från bron var vi framme på vår ställplats. Denna ställplats är en avgränsad parkeringsplats med möjlighet att tömma gråvatten, toalett och få färskvatten. Man har också möjlighet att få el. Här finns plats för kanske 50 bilar och nu finns här väl ca 15, så många i alla fall denna tid på året! Vi tog oss en blåsig promenad ner till stranden av Rhen och konstaterade att trafiken på floden är stor. Vi kunde se närmare 10 flodpråmar på den stump av floden som var synlig. Vid en brygga låg en hjuldriven båt ämnad för turister förtöjd.

Trafik på Rhen
Det blåser storm därute men i Herman är det varmt och skönt!

PS. I februari och mars 1945 besköts Wesel av artilleri och flygbomber så, att 98 % av staden förstördes. Återuppbyggandet startade 1946.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar