onsdag 13 september 2023

Kemijärvi - Hossa

(av Angi)

Kemijärvi Camping ligger fint, nära staden på en parkliknande udde i Kemijärvi. Också mottagandet och servicen är bra. Varje husbilsplats skiljs åt från grannen av en sibirisk ärt-häck. Gräsmattorna är välskötta och marken jämn. Vi badade bastu och Martin tog ett dopp i Kemijärvi (15-16 grader). Morgondopp tog vi båda!

Dagens etapp förde oss söderut. Förmiddagskaffe intogs i ett gemytligt café i Joutsijärvi. Bebyggelsen är inte så tät och där cafét låg såg vi inga hus men intill cafét  var en K-affär och en SEO-mack. Förutom kaffe och hembakt serverades också lunch. Ägarinnan var fullt sysselsatt under den tid vi satt där och vi var inte de enda gästerna. På väggarna hängde gamla verktyg och på hyllor gamla köksredskap m.m. Ett ställe värt att besöka!

Vi beslöt att åka in till Juuma där vi varit förut och vandrat längs den 12 km långa s.k. Lilla Björnrundan (Pikku Karhunkierros) i Oulanka nationalpark. Denna gång blev det inte hela rundan utan av och an mellan parkeringen och Myllykoski (Kvarnforsen) där rundan egentligen startar. Dagens forsbilder är från Myllykoski.

Som bilderna visar var vi inte ensamma… Naturen kring Myllykoski är ravinrik. Man har byggt branta trappor för att göra terrängen framkomlig. Lilla Björnrundan är en del av Björnrundan (Karhunkierros) som är en av Finlands populäraste vandringsleder. Den är 82 km lång med ödemarksstugor, hyrstugor, eldplatser och torrdass längs leden. Den startar i Hautajärvi och slutar i Ruka. Den följer bl.a Oulanganjoki och Kitkajoki. Båda vattendragen innehåller många forsar och på 1950-talet fanns det planer på att bygga kraftverk vid forsarna men naturvårdarna vann och 1956 grundades Oulanka nationalpark och ungefär samtidigt utritades och markerades leden.

Där intog vi också en lätt lunch efter återkomsten till Herman. Sedan bar det av vidare och nu är vi i Hossa nationalpark på en stor campingplats med hyrstugor, husbils- och husvagnsplatser, bastu, strand och alla bekvämligheter. Här är ganska fullt. Vi har en fin plats med utsikt över Hossa sjö där nyss en smålom simmade förbi.

1. När vi körde upp mot Varangerhalvön, den resan då vi möttes där, så hade vi en kortare paus i Joutsijärvi. Bilen måste tankas, men vi passade på att tanka oss själva en del samtidigt. Jag kommer ihåg stället som litet speciellt. Hur klarar ni er i bilen med minusgrader? Det har väl varit det nu redan har jag förstått. Eller har ni redan kommit långt söderut? I alla fall är det roligt att följa med er.

2. Vi är snart hemma i Joutsa. Det har varit en del kall nätter men inte minus. Inga problem med värmaren

3. Tyvärr hade vi tidsbegränsning. Det borde man inte ha. Pga Angis program kom vi inte iväg före 7.9 och jag måste vara i Karis (Ekenäs HVC9 18.9