fredag 6 oktober 2017

(av Angi)
5 – 6.7
Kiosker i Stettin
Förunderligt hur väderleken kan växla från en dag till en annan. I Wachsenburg vaknade vi till en underbart fin morgon och i Magdeburg var det en våt morgon med duggregn och mörka moln överallt. Dessutom blåste det ganska kraftigt. Vårt mål var satt på Stettin eller Sczcecin på polska. Eftersom väderleken var som den var beslöt vi att köra huvudvägar dit förutom en avstickare till Oranienburg för uppköp och en nostalgititt på slottet, vi var ju där i våras och skrev om det i bloggen om vår irrfärd runt Östersjön. Det är förvånande hur mycket vägarbeten man håller på med i Tyskland, varje dag vi kört har vi kommit till något slag av vägarbete, antingen så att hela vägen varit spärrad och man blivit föreslagen en ”Umleitung” med en gul skylt med ett stort U eller så att en eller flera vägbanor varit avspärrade. Motorvägarna är belagda antingen med betong eller asfalt. Betongvägarnas skarvar känns i Herman eftersom har ett högt tryck. Om betongvägen är i dåligt skick är det en plåga att köra på den, då är en sämre asfaltväg mycket trevligare.

Det är närmast två affärskedjor vi har besökt i Tyskland, en mindre matvaruhandel vid namn Netto och ett varuhus typ Prisma vid namn Kaufland. Vår erfarenhet av Kaufland är att de har så gott som vad som helst men något vettigt system för var man kan finna det ena eller andra har vi inte hittat i detta land känt för att vara effektivt och systematiskt.
Stettin
En kaffepaus tog vi vid en parkering invid randen mellan fält och skog och Martin och hundarna fick sig en välbehövlig promenad. Gränsen mellan Tyskland och Polen märkte vi knappt, kunde bara konstatera att texterna kring vägen nu slagit om till polska. När vi närmade oss Stettin kom ett verkligt ösregn med kraftiga vindar. Vår guide Lisas instruktioner var inte alldeles klara men efter lite felkörning kom vi rätt, till en allmän parkering invid stranden med Stettins gamla stad tvärs över Oder. Det var inte väder för att gå ut utan vi satt inne och lyssnade till regnet och läste och hade det skönt. Martins födelsedag firade vi med en flaska sekt, Rotkäppchen (Rödluvan på svenska), riktigt gott, tack för tipset Chrisse,och en god middag med stekta lammkotletter, gräddsås, bönor och cous-cous. Efter det två partier Gin Rummy, där båda vann ett parti.

Följande morgon då vädret var bättre tog vi en promenad i Stettin och konstaterade att återuppbyggandet efter att ca 80 % av staden bombats sönder inte varit lika pietetsfullt som i Warszawa, dock en alldeles trevlig stad. Kyrkorna är inte lika dystra som i Magdeburg där sandstenen inte putsats upp på länge, här var kyrkorna i rödtegel.

Kyrka bongad på vägen
Målet för dagen var Östersjökusten med sina sandstränder och strandsjöar. Vägen norrut längs huvudvägar gick tidvis ganska långsamt pga att man håller på att bygga motorväg till Gdansk. Vi hade kurs mot Kolobrzeg, där vi tog en lunchpaus och körde därifrån längs smalare vägar längs kusten. Vädret var strålande hela dagen. Det var intressant att köra på den smala kustremsan som bildats mellan strandsjön och Östersjön men tyvärr var det skog mellan vägen och stranddynerna. Bebyggelsen är helt inriktad på sommarturism med hotell, många nu stängda campingplatser, restauranger och mindre matställen. Och tomt på folk. Då vägen svängde bort från stranden körde vi igenom många små samhällen med små, vackra kompakta kyrkor. Standarden mellan de små samhällena här och i Tyskland är stor. Samhällsutvecklingen har varit så olika. Staden där vi tänkt oss att övernatta, Utska, ären mycket fin liten stad med gammal bebyggelse och ger ett tyskt intryck med korsvirkeshus vilket vi inte sett på andra håll. Men någon bra övernattningsplats hittade vi inte, utan körde vidare till Poddabie ca 15 km mot NO, där också ställplatsen var stängd för säsongen men vi parkerade invidgatan ner mot stranden (N 54.62197, E 16.98309). Vi tog en promenad i en underbar bokskog med sin speciella atmosfär utan någon undervegetation och när vi kom ner till stranden såg vi solen apelsinröd sjunka i havet.