lördag 26 januari 2019

Lösryckta funderingar


(av Martin)
Vi har varit flunssadrabbade i några dagar. Riktigt ordentligt faktiskt. Mina mellangärdesmuskler är ömma av allt hostande men det börjar gå om. Angi är inne i sin värsta period just nu. I kväll blev det i alla fall en promenad till solnedgången tillsammans.

Men inget ont som inte för något gott med sig sägs det. Hmm..?

Vi har haft tid för läsning mera än annars och vi har ju ett otroligt omfångsrikt bibliotek på nätet. Det är bara att ladda ner. Och inte är det så fasligt dyrt heller. Jag håller nu på med Lars Sunds ”Tre systrar och en berättare” som jag av någon anledning inte har läst tidigare. Det hela började med att jag ladda ner ”Där musiken började” som är nummer två i trilogin men insåg snabbt att jag måste börja från början. Lars Sund är en fantastisk berättare. Före det läste jag Thunberg-Ernmans ”Scener från hjärtat”. Det är en av de absolut viktigaste böckerna jag någonsin läst och den kommer att förändra en hel del i det gladerska livet. Angi har inte läst den ännu men vi har diskuterat en hel del. Bl.a. har jag grillat min sista Gamba. Jag skrev om grillad Gamba för ett tag sedan. Det är ju en obetydlig uppoffring (läs om odling av Gamba så förstår du varför). Viktigare slutsatser kommer. ”Scener från hjärtat” är en bok som borde vara obligatorisk läsning för att man skall få rösträtt i politiska val. Våra trogna läsare har säkert följt med Greta Thunbergs insatser för miljön. Otroligt av en så ung flicka som dessutom har Asperger diagnos. Senast läste hon 16-åringen lusen av gubbarna på WEF i Davos.

Valkampanjerna i Finland inför riksdagsvalet i april har börjat. Alla partier talar med en mun om hur viktig kampen mot miljöförstöring i allmänhet och klimatförändringen i synnerhet är. Också regeringen lovar åtgärder. Det konstiga i det hela är att absolut ingen talar om vilka åtgärder man lovar vidta. Som om miljöförstöringen skulle gå att prata bort.  Den ”modigaste” målsättningen kommer från regeringen där man lovar planera åtgärder för att fasa ut fossila bränslen för energiproduktion under 2030-talet. Inget konkret på det hållet heller om vad och hur. Precis som man inte skulle fatta att åtgärderna behövs NU och inte SEDAN. Katastrofen är på gång. Sverige med sitt löfte att förbjuda försäljning av bensin- och dieseldrivna bilar fr.o.m. 2030 är betydligt konkretare. Hur norrmännen skall göra med sin oljeutvinning återstår att se.

Vad gäller miljöhoten är den globala uppvärmningen självfallet överlägset störst. Men vi har många andra miljöproblem som hotar planeten. Vad beror insektsdöden på? Och vilka konsekvenser kommer den att få. I USA har den redan skapat stora problem för pollineringen. I Frankrike har fåglarna minskat med 70 % på bara några år beroende på brist på mat!
Sortering
En helt vanlig trottoar

Sorteringskärl
Och sen har vi plasterna. Aldrig har jag sett så mycket plastförpackningar som här i Italien. Allt plastas in. Det gäller också plastaskar, dvs. de skall in i plastfolie i affären innan man vågar överlåta dem åt kunden. Men man är föredömligt duktig på att placera ut sorteringskärl. Här i Marina di Ragusa har man fyra kärl i en ring (grönt för glas, gult för plast och aluminium, blått för papper och kartong och grått för diverse) utplacerade med mindre än 100 m avstånd från varandra, åtminstone längs huvudstråken. På mindre trafikerade gator är det inte så. Motsvarande har vi sett också på andra håll i Italien. Helt bra tänkt men det fungerar inte och det beror på attityden. Man slänger avfall över allt, på gator och parkeringsplatser, bredvid insamlingskärlen, ja överallt. Längs motortrafiklederna finns det parkeringsfickor ställvis varje kilometer. Samtliga är fyllda med skräp och avfallspåsar. Och ingen tycks städa upp heller. 

Ett exempel på attityd såg vi häromdagen när vi intog vårt förmiddagskaffe på en uteservering på piazzan. Bredvid oss satt en ung man och rökte. När han hade rökt färdigt knäppte han iväg den glödande fimpen ut på torget bland lekande barn och barfota hundar. Jag plockade självfallet upp fimpen och gav den en bättre begravning i en stor blomkruka men det noterade syndabocken inte. BTW, skulle en kvinna knäppa iväg en glödande fimp ut på torget. Är det männen i största allmänhet både i Italien och hos oss som har de största attitydproblemen. Jag tror det. Titta på grafen från en alldeles färsk doktorsavhandling där man jämför flickors och pojkars miljöattityder i Sverige och Finland. Utan att veta tror jag att skillnaden är ännu större bland vuxna. Dessutom tror jag att skillnaden också är större i machokulturer som i Italien.
Flickors och pojkars miljöattityder

Det här blev lite av det ena och något av det andra. Den som hittar en röd tråd kan vänligen tala om det för mig. Det mesta handlar ju dessutom inte om våra irrfärder med Herman. Förlåt!
Och ändå fortsätter jag helt frejdigt. För oss handlar det i fortsättningen om att:

·        Äta smartare
Det lär inte bli några entrecotebiffar på grillen hos oss i sommar. Däremot en hel del fisk. Vi har en lokal fiskare hos oss som säljer självfångad och närfångad vild fisk, bl.a. lax. Vi har också jägarvänner som vi köper vilt av. Det kommer vi också att göra i fortsättningen. Grisuppfödning har en lägre miljöpåverkan än uppfödningen av nötboskap och kyckling en lägre miljöpåverkan än gris. Hos oss kan man tryggt köpa både gris och kyckling som är ekologiskt och etiskt producerat. Vi odlar själv det mesta av de rotfrukter vi äter också för vinterns behov och övriga grönsaker under sommaren. På tal om sommaren. Vi borde bli bättre på att äta säsongens produkter. Men hur skall man göra med frukt på vintern? Och meijeriprodukter? Jag har svårt att avstå från Emmentalosten på frukostbordet och från plättar på torsdagar. Några puritanister lär vi inte bli men vi kommer nog också att bekanta oss med utbudet av ingredienser för vegetarisk kost.

·        Resa smartare
Det här är inget löfte, men jag tror inte att jag kommer att flyga i fortsättningen. Få se vad vår (eventuella) nästa bil blir. Mycket beror på kommande regeringars åtgärder men just nu skulle jag köpa en laddhybrid. Med en räckvidd på typiskt 40-50 km på el skulle det inte bli mycket annat bränsle för vår del. Regeringen har sagt att man vill öka användningen av biogas som drivmedel för bilar. Som vanligt har vi inte sett några som helst åtgärder för att den utvecklingen skulle ske. Bara prat. Tänk dig en laddhybrid för el och biogas! Man kan ju hoppas.
Vi cyklar en hel del. Sedan vi köpte våra elassisterade cyklar i våras har jag cyklat 1400 km. Korta resor i byn och ärenden till Karis (10 km) sköts alltid på cykel vid tjänlig väderlek. Vänligen nämn ingenting om att vi åker omkring med en dieseldriven husbil. Det hör inte hit liksom.

·        Bo smartare
Just nu är det inte mycket vi kan göra med vårt hus efter att vi installerade vår luftvärmepump annat än att värma mera med ved i vår lagrande täljstensugn. Ved är ju förnyelsebart. Man skall tänka på hur man tänder i ugnen för att minimera sotpartiklarna i luften. Dvs man skall tända upptill får att få fullständig förbränning. Redan nu håller vi låg temperatur inne på vintern (19 oC). Så skall ja se över elavtalet och se till att vi köper klimatsmart (vind, vatten och kärnkraft). Jag är helt övertygad om att den gröna rörelsen kommer att ompröva sin inställning till kärnkraft. Jag tycker att Pekka Haavisto (ordf. gröna) redan lite försiktigt har viftat med ett sådant kort. I Finland har vi ju en anläggning för slutförvaring av kärnavfall. Det pågår en rätt så snabb utveckling för att få fram mindre lokala kärnkraftverk närmast för städer. Det hoppas jag mycket på.

·        Köpa smartare
Det säger sig egentligen självt vad det avser. Det skall vara hållbara kvalitetsvaror och ingenting onödigt. Det gäller också kläder. Mode är inte till för dem som bryr sig om planeten. Vad som sedan är onödigt blir en svår samvetsfråga.

Detta om detta.



5 kommentarer:

  1. Intressanta iakttagelser! Jag såg en artikel någonstans alldeles nyligen, kanske i Husis rentav, där skribenten funderade över elförbrukningen och elproduktionen, när el körs fram som det absolut bästa alternativet. Där fanns beräkningar på hur mycket elbilen drar m.m. Nu redan importerar Finland el. Elbilarnas förbrukning är stor, i artikeln fanns siffror och beräkningar, men kontentan var att det låter väldigt bra men att också tillverkningen av el är ett problem redan idag, och om alla transportmedel ska gå på el ligger vi illa till, särskilt i Finland där vi under vinterns kallaste dagar varken har sol eller vind. Ingen elproduktion är riskfri eller naturvänlig. Är det inte koldioxid är det farligt avfall eller miljöproblem med snurrande propellrar, guppande vågkraftverk, stängda vattendrag. Fåglar och fiskar tar skada. Jag konstaterar som så många gånger förr: vi människor är den största miljöboven. Hälsningar!

    SvaraRadera
  2. Hej Bambi!
    Visst är det så som du skriver. Det är vi som är miljöboven; ingen annan. På något vis måste vi bara bli av med CO2 utsläppen. Det har vi förbundit oss till. Trots min synnerligen starkt tilltagande miljömedvetenhet är jag ändå en kärnkraftsförespråkare vad gäller elproduktion. Jag försöker här ta reda på hur det har gått med regeringens miljö- och energideklaratioen från november 2016 där man bl.a. siktade på att utveckla biogasinfrastrukturen för biltrafik. Vet ej. Bränsleceller för bilar tror jag också att kommer. Visserligen kräver vätgastillverkning också energi.
    För att våga sig på en försiktig gissning: den som lever får se

    SvaraRadera
  3. Med brist på sol kalla vinterdagar avser jag antalet soltimmar.

    SvaraRadera
  4. Det var ord och inga visor. För vårt vidkommande gäller bara får och vilt på tallriken och vinternrotfrukter, i varma och kalla former + fisk förstås. Resten skall vara blåvitt så mycket som möjligt. Det går utmärkt. Men lite synda får man: schweiziska ostar och ett gott vin. Hatten av för Greta Thunberg. h. Viola

    SvaraRadera
  5. I regeringens energideklartion (nov -16) fördes biogasen fram som framtidens melodi för Finland. Man skall inte lita på regeringen (och dess experter). Ett intensivt googlande ger vid handen att biogas fullt utbyggt kunde stå för högst 9,5 % av trafikens bränslebehov. Det är väl därför man varit så tyst om saken. Poff! Där sprack bubblan!
    Vi borde bygga ut kärnkraften snabbare!

    SvaraRadera