tisdag 8 januari 2019

Palermo – Cefalú

(av Angi)
Vi lämnade Palermo efter en morgonpromenad och en kopp kaffe på ett trottoarcafė. Där hade vi sällskap av några grupper äldre män (äldre = 60-70; MG:s anm.).  Vi hade tänkt oss Cefalú som nästa mål och det blev det. Dagen var fin och snön på de närmaste topparna var borta men låg kvar på ett massiv norr om Cefalú där topparna är omkring 2000 m över havet. Vi körde längs motorvägen som är vackert dragen och bekväm att köra, inga hårnålskurvor men en del höga långa broar. Ställvis var utsikten hisnande fin över kusten och havet.

Cefalú från väster. Vi klätrade till borgen högst uppe på toppen, 270 m
I Cefalú hittade vi en stor parkering intill strandgatan där en del av parkeringen är avsedd för husbilar. Vi hittade en stump gräsmatta att parkera på och efter en stund hade vi sällskap av en annan husbil som parkerade bredvid, senare tre till.

Cefalú är en gammal stad, omnämnd första gången ca 400 f. Kr. Den gamla delen av staden ligger nedanför en 270 m hög klippa. På den klippan finns ruiner av ett tempel tillägnat jaktens gudinna som i Rom kallades Diana. Templet är från 800-talet f. Kr. Högst uppe på klippan ligger ruinerna av en borg från 1200-talet. Idag lockar staden turister tack vare sin fina plage och den genuina gamla stadsdelen.

Nyhetsförmedling vid Piazza Garibaldi

Vi kom fram strax efter 12. Det blev en lätt lunch och en liten vila innan vi begav oss iväg för att vandra upp till klippans topp. Google Maps visade oss vägen bland de smala gränderna upp till början av stigen. Staden är ett virrvarr av bredare och smalare gator och gränder, en del gränder är så smala att en bredaxlad person måste gå sidledes. De gator som är körbara är enkelriktade, en del har tom. plats för parkerade bilar. När vi väl kommit fram till stigens början blev det stopp. Klockan var omkring 14. Berget var stängt! Öppnar följande dag kl 9. Det var bara att vända om men vi tröstade oss vid torget, Piazza Garibaldi, nedanför med var sitt glas vin. Det finns annat att se.

Vi var inte långt från katedralen från 1100-talet så det blev vårt nästa mål. Där blev det också stopp, siesta, öppnar kl 15. Det blev en kopp kaffe på katedraltorget och nytt försök kl 15. Stopp igen, mannen vi talat med hade sagt 15.30 men vi hade förstått 15. Då gav vi upp och vandrade tillbaka genom gränderna till Herman.

En pizza på en närbelägen restaurang, nyheterna och en lässtund avslutade dagen.

Följande dag gav vi oss iväg till bergets stig så att vi var där 9.15. Vi köpte biljett och varnades för att grinden lite högre upp stänger kl 13, så innan dess måste vi vara ute ur området. Vi antecknades dessutom i ett stort häfte där man sedan strök oss när vi kom ut igen. Stigen började med trappor men blev sedan en inte alltför lättframkomlig stig i brant, stenig terräng. Jag var glad för att vandringsstaven var med. Väl uppe i borgen från 1200-talet förundrade vi oss igen över ett bygge och ett liv där. Alla förnödenheter måste ju transporteras dit upp längs stigar.  Men utsikten över stadens tak och Celafú-bukten var fantastisk. På nedfärden kom vi förbi Dianas tempel och det var byggt av stora mycket välinpassade granitblock som vägde flera ton. Enligt en skylt var blocken uthuggna på området kring templet. Vilket arbete! Vi passerade ännu ruinerna av kyrkan tillägnad S:ta Anna men när den är byggd fick vi inte klart för oss.

Cefalú från Rocca
Vy mot öster från borgen på toppen av Rocca

På eftermiddagen gick vi utan hundar på nytt upp till gamla Cefalú, nu för att titta på katedralen. På vägen tog vi oss ett glas vin på serveringen vid Piazza Garibaldi. Sedan till katedralen som hade öppnat 15.30. Det är ett imponerande 1100-talsbygge, anses som en av de främsta byggnaderna i normandisk stil, mycket hög med ett vackert trätak, inga valv. Det mest imponerande var koret med mosaikutsmyckning, bl.a. i centrum en mosaik av ”Cristo Pantocrator” (jag hittar ingen översättning av pantocrator). Kyrkan saknar sidokor vilket katolska kyrkor normalt har. Glasen i fönstren uppe längs taket verkade vara tunna marmorskivor. Rekommenderas som mål vid besök i Cefalú!
Det blir en natt till i Cefalú!