måndag 12 juni 2017

Livet är härligt!

Hurtigruten
(av Martin)
I skrivande stund firar Angi och jag vår fyrtiosjunde bröllopsdag.  I den här bloggen tänker jag inte gå djupare in på saken, men måste i alla fall konstatera att livet är gott och att jag har varit lyckligt lottad och känner mig mycket priviliegierad!
I går kom vi in i själva lofotsområdet och tillbringade en stor del av dagen med att åka runt och titta på vackra platser. Mycket vackra!
Lofoten är en ögrupp som delas upp av sund och fjordar och sammanbinds av broar. Ett av de viktigare sunden, Tengelfjorden, går från Sortland i norr, där vi också var i går, i syd-sydvästlig riktning förbi det stället, Raften, där vi nu befinner oss. Bl.a Hurtigruten passerar här förbi på sin väg norr- eller söderut.
Till en viss grad vänjer man sig tyvärr vid de fantastiska vyerna med höga snöklädda fjälltoppar och vackra gröna dalar med idylliska byar, men lyckligtvis vänjer man sig ändå inte helt.
Raften
I går kväll kom vi således till Raften och Raften Camping (N 68.40117, E 15.11147), som hör till de vackraste ställen jag sett. Campingen ligger på en liten udde vid Tengelfjorden omgiven av höga fjäll och med fårhjordar betande på fjällsluttningen invid. Landskap sådana som vi har här runt omkring oss är omöjliga att rättvist beskriva i ord och också mycket svåra att beskriva i bild. Jag tänker därför inte göra något allvarligare försök utan bara njuta. 

Angi sitter för tillfället och avbildar landskapet i akvarell. Efter ett tag drar vi vidare först till Solvaer för att handla och sen vidare kanske till Reine som ligger längst ute på Lofoten. Så har vi tänkt. Få se hur det blir.

2 kommentarer:

  1. Ja ni. 47 år är en ganska lång tid. De facto har Catta och jag också varit tillsammans så länge, men vi gifte oss senare. Ni är nu i ett området som alltid har varit mitt drömställe. Kanske jag lyckas få med mig resten av familjen (frun och taxarna) någon gång. Njut också för mig. Tack för er blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lofoten är ett otroligt intressant och vackert område. Ju längre ut man kommer dess bättre blir det. Nu har vi nått spetsen. Sen har vi ju också haft en helt osannolikt fin tur med vädret.

      Radera