torsdag 15 november 2018

Det handlar om bränslepriser

(av Martin)
15.11.2008: Något om bränslepriser

Dieselpriser och dieselskatt är tydligen aktuella samtalsämnen i Finland just nu. Dieselskatten eller fordonsskatten och dess historisk-politiska bakgrund går utanför den här bloggens scope. Prisutvecklingen för diesel globalt har varit stigande under en längre tid. Det lär skall bero på våra vänner marknadskrafterna. I Finland vojar man sig över att dieseln snart kostar lika mycket som 95E. Detta trots att dieseln i Finland är lägre beskattad än bensinen. Ute i Europa har det redan länge varit så, att dieseln kostar lika mycket eller mera jämfört med 95E.

När man åker runt i Europa märker man hur bränslepriserna står i proportion till BNP/capita i respektive land, dvs ju ”fattigare” nation dess lägre bränslepriser. Men det är väl helt klart. Utan att överhuvudtaget veta tycker jag att det måste bero på beskattningen i landet i allmänhet och beskattningen av bränslet i synnerhet. Ju lägre BNP/capita dess lägre skatteuttag. Klart som korvspad. Men ändå kan väl bilbränslet i "fattigare" länder med lägre inkomster och stor lönespridning av många uppfattas som oerhört dyrt.
I Finland kostar väl dieseln just nu ca 1,50 €/l. I Estland kostade dieseln ca 1,35 €/l. Där tankade vi inte. Inte heller i Lettland där priset var ca 1,27 €/l. Men i Litauen var det dags. Där tankade vi för 1,17 €/l. Man kunde ha haft en större tank. Säg den glädje som varar för evigt. I Polen var det dags igen. Där blev priset omräknat till euron 1,23 €/l. Nästa land blir Tjeckien. Jag har ingen aning om vad jag skall förvänta mig men jag tror att det lönar sig att tanka fullt på polska sidan. Jag kunde ju googla förstås men då går jag ju miste om spänningen.
Hermans LPG-flaska (den gula bakom).
Man fyller på med pistol i mässingsbeslaget

Ett annat pris som jag länge förargat mig över är det skyhöga priset på gasol i Finland. När jag byter mina 11 kg gasflaskor i Finland är det lägsta priset man hittar 19,90 €/11 kg i Kodin tavaratalo i Raseborg. Det hör till landets lägsta. På Shell i Skuru betalar man 34 € för samma sak (om man betalar dvs.). Dessutom är gasol i kompositflaska dyrare än i stålflaska! Svårt att förstå. Kanske vännen marknadskraften är på bettet igen. I alla andra länder än i Finland kan man köra bilar på gasol även om det kallas LPG. Jag har för mig att Kekkonen och Nestes bergsråd Uolevi Raade en gång i tiden kom överens om att vi inte skall ha det så hos oss. Ute i Europa tankar man LPG på mackarna i för ändamålet utrustade s.k. fasta tankar med överfyllnadsskydd. Det är som att tanka annat bränsle. Eftersom vi rör oss mycket i Europa har jag försett Herman med en LPG tank. Jag tankade i går i Litauen för 0,50 €/l. Eftersom en liter väger 0,5 kg blir priset för att fylla en 11 kg tank efter en snabb huvudräkningsoperation 11 € jämfört med normalt 20–30 € i Finland. Så de så. Efter några år har min investering i LPG-utrustning betalat sig men redan nu känns det fint att tanka.

4 kommentarer:

  1. Tänkte ta en tur med Plåtisen till Åland och Södra Finland i sommar och räknar med att installera en LPG-flaska med yttre påfyllning nu i vår. Det som gör mig fundersam är att det inte verkar gå att tanka gasol på det viset där men på dig låter det som att det går men är dyrt, hur är det?

    SvaraRadera
  2. Hittade den här länken till LPG stationer men inga i Finland!
    https://www.mylpg.eu/stations/finland/

    SvaraRadera
  3. Finland är det enda landet i Europa där man inte använder gasol/LPG som drivmedel och därför finns det heller ingen infra för husbilar. Jag känner till ett ställe i Virkby där man kan tanka LPG. Eftersom vi reser mycket i Europa har jag gjort så, att jag har en finsk flaska och en LPG tankflaska. På resor i Europa har jag den finska flaskan som reserv (har ännu aldrig behövts) och i Finland LPG flaskan som reserv (d:o). I början av bloggen för ca 2 år sedan är det en bild av systemet.

    SvaraRadera