onsdag 6 februari 2019

Från Milazzo (Sicilien) till Pizzo (Kalabrien)

(av Angi)
I morse kändes dagen lite annorlunda. Vi lämnar Sicilien och det känns som om vi börjar på en ny irrfärd. Men morgonproceduren var densamma, ut på promenad i Milazzo och en kopp kaffe på ett trottoarcafė vid hamnen. Dagen var halvklar, riktigt skön.  På återvägen gick vi förbi en fiskaffär där vi köpte hjärtmusslo så ikväll tillreder vi Spaghetti alle vongole. Våra två månader på Sicilien har varit fina och vi har lärt oss att man också kan ta det lugnt, vi stannade ju faktiskt tre veckor på samma ställe. Det blev ett visst lätt umgänge med några andra långliggare. Men visst har vi också sett oss omkring på ön och kört både runt den och härs och tvärs över den på mer eller mindre farbara vägar.

Så startade vi på vår sista etapp på Sicilien, till hamnen i Messina, en färd längs motorvägen på en knapp timme. Vi köade för färden över Messinasundet i ca 20 minuter, kom väl ombord och på färden över kokade vi oss en kopp kaffe i husbilen. Vi hade tidigare beslutat oss för natthamn i en liten stad, Pizzo, en bit upp längs kusten i Kalabrien. Vi körde längs motorvägen som här på fastlandssidan är av helt annan klass än på Sicilien. Vägen är bredare och har betydligt bättre beläggning. Kalabrien är väldigt bergigt så det blev mycket tunnelkörande, till en början var det mera tunnlar än broar. Tunnlarna var fina, breda och välbelysta. Senare kom vi upp till ett högland där vägen är dragen i en mjuk dalgång. Odlingar, främst citrus och oliver, såg man men ganska lite bebyggelse, en ny typ av landskap igen.

Herman under borgberget

Strandgata i Pizzo

Vacker hus i Pizzo
Den sista biten från motorvägen ner mot kuststaden gick i ganska branta hårnålskurvor och i staden där man inte med en husbil skall möta en buss mötte vi en. Vi passerade varandra med indragna backspeglar och någon cm mellan fordonen. Så slingrade vi oss ner till stranden och står parkerade under en gammal medeltida borg och bredvid en nu på kvällen mycket frekventerad pir. Intill oss finns ett vackert strandområde med flera restauranger men när vi vandrade där på eftermiddagen var inget ställe öppet, så vårt eftermiddagskaffe fick vi snöpligen ta ombord. Som övernattningsplats är detta verkligt fint med solnedgång bakom udden i sydväst.