tisdag 26 februari 2019

Gavirate (Lombardiet, Italien) - Lugano (Scweitz)


(av Martin 25.2.2019)
I skrivande stund befinner vi oss i Lugano, Schweiz, dit vi kom vid middagstid. Eftersom schweizarna vill vara lite för sig själv är dom ju inte med i EU och heller inte i det europeiska dataöverföringssamarbetet och således gäller vårt Telia-avtal om datamängder över mobilnätet inte här. Därför blir bloggen uppdaterad först i morgon. Om det gäller att prioritera mellan att uppdatera bloggen eller turista i Schweiz väljer jag det förra. Man kunde ju sätta sig ner med laptoppen i ett internetcafé men jag vill redigera biIder och skriva i Herman. I morgon åker vi således till Tyskland...

Trots att man knappt märkte när gränsen mellan Italien och Schweiz kom emot så blev förändringen ändå rätt så stor. Det märktes på mycket att vi kom till ett rikare och mera ”välmående” (i ekonomiskt avseende; därav citationstecknet) land. Vägarna är fina och bebyggelsen likaså. Det är rent och snyggt. I Lugano ser man mycket mindre hundar än i de italienska städer vi besökt på sistone. Kanske det också är en renlighetsfråga? I Italien kände man ständigt en rökdoft pga. att det alltid brändes någonting någonstans. I Lugano var cigarröken mera påfallande. Det röks mycket cigarr här. 

Dagens finaste upplevelse var när jag ville växla 20 CHF till 20 st. 20-francs mynt (som jag trodde att jag behövde för att betala ställplatsavgiften för i morgon, vilket jag inte kommer att göra eftersom vi bara stannar en natt) och tågade in i Credit Suisses kontor och blev mycket vänligt mottagen av en banktjänsteman som hänvisade mig till en lucka där jag också blev mycket vänligt betjänad och fick mitt ärende uträttat utan kostnad. Det du. Gör det i Karis eller var som helst i Finland!

Trappa (kolla noga; den går ända upp)
Lugano (det vi hunnit se) är en vacker stad vid Luganosjön. Luganosjön är omgiven av mycket höga berg till skillnad från den västliga grannen Lago Maggiore och den östliga grannen Lago di Como. Längs Luganosjöns stränder kan jag inte tänka mig några beachar men det kanske finns ändå.
Vår ställplats (ren och snygg, 20 CHF/dygn) ligger vackert ett par hundra meter ovanför (horisontellt) sjön. Vi tog oss en skön eftermiddagspromenad längs stranden. Dit kom vi genom att gå ned för en mycket lång trappa och på hemvägen upp igen; pust! Det var en fin promenad skall tilläggas. Vi slog oss ned i ett café för att inta vår sedvanliga portion. Trots att det var ett café hade man inga andra tilltugg än vanliga desserter. Det blev varsin mycket god och riklig dessert och därmed resans dyraste eftermiddagskaffe. Servicen imponerade inte. Till skillnad från bankbeampterna fick man en känsla av att det här med att betjäna utländska turister inte var drömjobbet. Den här delen av Schweiz är mycket italiensk. Om man talar engelska får man italienska svar. Likaså om man talar tyska. Till saken hör att vår servitris blev helt trevlig när jag började tala italienska med henne. Lyckligtvis kan vi många språk. Somliga talar det dom kan, andra det dom vill. Till saken hör att mina åsikter här begränsar sig till en tre timmars synnerligen ovetenskaplig undersökning. Men i vår blogg är det fritt fram att tycka.

Strandpromenad i Lugano
Här drar jag en gräns för våra erfarenheter av landet Schweiz. Nästa gång jag skriver är vi i Tyskland. Det går fort med husbil. Man kör genom tvärs genom landet från Lugano till Konstanz dit vi är på väg på en liten förmiddag.

PS. En ännu trevligare upplevelse än den i banken. På dagen passerade vi en etiopisk restaurang alldeles nära ställplatsen. Jag tittade in och frågade om dom håller öppet på kvällarna och fick svaret att det gör dom. På kvällen vi sjutiden gick vi dit och blev hjärtligt mottagna och anvisade en liten separat hörna av restaurangen som var väldigt fint inredd. Efter diverse överläggningar med krögaren beställde vi en traditionell etiopisk rätt som bestod av en liten gryta lammkött och med varma grönsaker och annat tilltugg runt omkring. Man åt med ett plättliknande bröd med fingrarna. Jättegott!  Som dessert blev det Espresso (och Grappa) ur väldigt trevliga reklamkoppar. När vi skulle gå berättade jag för krögaren att vi köpt en espressomaskin i Turin, men att vi inte hittat några lika snygga koppar. Vips gav han sig iväg och återkom med en plastpåse fylld med fyra espressokoppar, två cappucinokoppar och två koppar för dubbel espresso. Betalt ville han inte ha men fick det genom dricksen. Det kallar jag kundservice

Give away

1 kommentar:

  1. Initial You got a awesome blog .I determination be involved in plus uniform minutes. i view you got truly very functional matters , i determination be always checking your blog blesss. mokabryggare

    SvaraRadera